Toen ik in 2012 met Voorbeeld Allochtoon begon, en daarna in het vakgebied diversiteit belandde, pleitte ik vol overtuiging ervoor dat witte bedrijven minder wit moesten worden. Nu, 11 jaar later, ben ik tot de conclusie gekomen: als een bedrijf wit wil zijn, laat het lekker wit zijn.
De core waarmee ik Voorbeeld Allochtoon begon was (en is), om de negatieve beeldvorm, die aan het allochtoon-zijn kleeft, ten positieve te veranderen. Hoe groter we werden als platform, hoe meer we gingen doen. Zo ook in diversiteitslands; waar we voorheen eerst ervoor pleitten dat witte bedrijven niet zo wit moesten zijn, waar velen nog steeds voor pleiten.
Dus kwamen we met allerlei programma’s, evenementen, netwerk bijeenkomsten om dit te bevorderen. Inclusief het ‘’shamen’’ van bedrijven die wit waren en wilden zijn. “Kijk, die witte mannen daar willen alleen witte mannen in hun bedrijf”.
Dat alles deed ik, deden wij, en doen anderen nu nog steeds, met de overtuiging dat ONS een kans wordt ontnomen. ZIJ geven ONS geen kans op de arbeidsmarkt. Op basis van huidskleur, afkomst of overtuiging.
Ander conclusie
In de tussentijd ben ik gegroeid van een enthousiaste twintiger die met zijn platform ‘’impact’’ wilde hebben op de samenleving naar een volwassen werkgever van meer dan 20 mensen in dienst. Iemand die nog steeds wel impact wil hebben, maar met een andere instelling en conclusie.
Mijn conclusie? Laat de bedrijven die wit zijn en wit willen blijven lekker ook wit blijven. Zij ontnemen ons GEEN kansen. Ze ontnemen zichzelf een kans. Ze sluiten ons niet uit maar zichzelf. Ze ontnemen zichzelf een kans om een talent in te huren die hun zakken meer had kunnen vullen. Maar nu creëren ze een kans voor een ander om dat te doen, ze creëren de kans voor hun concurrent om sterker te worden, of creëren de kans op meer concurrentie. Uiteindelijk zullen ze business verliezen.
Straks werken ze voor ons….
Ga lekker voor een aardige witte persoon werken. Of nog beter: ga voor een allochtoon werken. Ga gewoon daar werken waar je wel welkom bent en gewaardeerd wordt. En geef vervolgens ook je geld daar uit. Help de business daar bloeien.
Of nóg beter: begin lekke voor jezelf en wordt de werkgever die je mist. Concurreer ze lekker kapot en als we keihard ons best doen, werken hun op een dag voor ons. Voor jou. Omdat ze ooit zichzelf de kansen ontnamen, geven wij hun straks de kans.
Why not?