Vorige week kwam een brandbrief naar buiten van allochtone studenten aan de Hogeschool van Utrecht. Zij hebben met de brief het racisme probleem op de school aangekaart. Hogeschool Utrecht slaat met hun reactie de plank volledig mis.
De allochtone studenten melden met een anonieme brief hoe hun werk, die gelijk is aan de witte studenten, toch negatiever wordt beoordeeld of soms zelfs niet volledig wordt nagekeken. Ze melden ook dat het ‘een intimiderende en vijandige leeromgeving’ is. “Deze ervaringen laten een patroon van vooringenomenheid zien dat niet langer genegeerd kan worden”, schreven de studenten. “Daarom dringen wij aan op de invoering van extern toezicht bij het beoordelen van ons werk”, stelden de studenten voor als oplossing.
Hoe reageert Hogeschool Utrecht?
Aller eerst door te zeggen dat ze het niet geloven en alles proberen te ontkrachten wat de studenten te melden hebben door een rondvraag te doen op de gang. Daarna haalt de hogeschool hun schouders op en zegt “we zouden graag met de studenten in gesprek gaan voor een oplossing, maar ja, ze zijn anoniem”.
Dit is een drogreden is om niets te doen.
Identiteit is niet belangrijk
Want, beste Hogeschool Utrecht, de identiteit van de studenten is niet belangrijk, het probleem dat ze aankaarten is belangrijk! Ze kaarten niet alleen een probleem aan, ze bieden tegelijk ook een oplossing aan, namelijk: stel een extern toezicht beschikbaar tijdens het nakijken van hun werk. Lijkt mij een simpele, duidelijke en effectieve oplossing waar ze zelf mee komen. Het enige wat jullie als hogeschool nog moeten doen, is daar gehoor aangeven en het een kans geven.
Dus in plaats van schouders op te halen en het probleem te ontkennen, kun je in actie komen door eerst een onafhankelijk onderzoek in te stellen en daarna direct ook gehoor te geven aan de oplossing die de studenten voorstellen.
Misschien help je dan een probleem de wereld uit en word je hét voorbeeld voor alle andere hogescholen in Nederland, die deze oplossing net zo hard nodig hebben. Misschien wordt je dan nog een trendzetter van een school waar allochtone studenten kansen niet worden ontnomen.