Ieder jaar houdt medialand zich weer bezig met het fenomeen “vrijheid van onderwijs”. De messen staan scherp en er wordt flink op ingestoken. Het houdt niet alleen ons, de burgers, bezig maar ook in de politiek wordt er nagedacht over hoe dit vorm te geven anno 2013.

Iedereen heeft in Nederland de mogelijkheid om een school te kiezen waar het hartje naar verlangt. Of het nu islamitisch is, protestants, katholiek of hindoe, het assortiment is aanzienlijk. Wat natuurlijk heel mooi is, net zo kleurrijk als het land zelf, maar wat zijn de gevolgen hiervan wat betreft sociale interacties tussen mensen? Alleen maar omgaan met mensen van je eigen geloof. Het lijkt me niet dat dit Nederland zal helpen bij het verbeteren en versterken van onze multiculturele samenleving.

Hoewel ik altijd een voorstander was van vrijheid van onderwijs, ben ik op een punt gekomen waarbij ik ben gaan twijfelen aan dit concept. Die twijfel heeft te maken met de hypothese of vrijheid van onderwijs daadwerkelijk een gunstig effect heeft op de Nederlandse samenleving. Al snel kwam ik tot de conclusie dat dit niet bepaald de gevolgen heeft waar we op zitten te wachten. Het feit dat er kinderen naar een school gaan gebonden aan eigen religie en daardoor vooral in contact komen met kinderen uit eigen gemeenschap, is iets waar wij allen in Nederland onze vraagtekens bij zouden moeten hebben.

Afgelopen jaren kwamen islamitische basisscholen negatief in het nieuws vanwege de slechte kwaliteit van het onderwijs. Het gevolg was dat een aantal scholen moest sluiten. Inmiddels is dat gelukkig veranderd. De kwaliteit is verbeterd en laatst scoorden twee islamitische scholen tot in de toplijsten. Toch maak ik me nog steeds zorgen als kinderen alleen maar in contact komen met kinderen uit hun eigen gemeenschap. Zeker in een land als Nederland dat bekend staat als een multicultureel en multireligieus land, is het van belang dat er contact is tussen verschillende soorten mensen. Natuurlijk weet men van het bestaan van al die culturen en religies af, maar het is ook goed om die interacties al vroeg te stimuleren. Dat kan naar mijn het beste gebeuren op een “gemulticulturaliseerde” school.

Een basisschool en middelbare school waar kinderen met geloof danwel geen geloof, allen tezamen onderwijs volgen. Een school waar je als moslim zijnde enkele uren les kunt krijgen over de islam samen met de andere kinderen en christenen over de christendom. Of als Hindoe zijnde over de hindoe. En dat er les wordt gegeven in levensbeschouwing, waarbij alle kinderen dit gezamenlijk krijgen en dus niet afgezonderd per religieuze groep zoals we die nu kennen. Zo leert men ook over elkaar en over elkaars religie en zijn we vanaf jonge leeftijd geen vreemden meer voor elkaar. Ik wil de islamitische scholen niet afkraken, of enige andere school. Het gaat mij om alle scholen die onderwijs geven gebaseerd op een specifieke religieuze stroming. Ik denk dat we langzamerhand nu moeten beseffen dat integratie en het meedoen in de samenleving niet vroeg genoeg gestimuleerd kan worden. En daarom moeten we met z’n allen een knop omzetten en de politiek hierop attenderen. Mensen moeten meer met elkaar verbonden worden. Het is tijd voor actie! Het is tijd dat we kloven daadwerkelijk dichten, vanaf een vroeg stadium.

Wat mij betreft kan het niet snel genoeg beginnen. “Gemulticultureerde” scholen zijn de oplossing voor het behouden en versterken van onze multiculturele samenleving. Dus omgooien het schoolsysteem!

Meer leuke columns lezen? Like ons dan op facebook en volg ons op twitter

Yellah, deel a mattie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in