Onlangs kwam ik bij een blokker filiaal in Groningen. Bij het afrekenen zag ik bij de kassa een flyer van Blokker zelf liggen waarin ze aangeven dat ze personeel zoeken. Bij het zien van de flyer dacht ik “Zij begrijpen wat diversiteit is.” En toen ging ik op onderzoek uit. 

Terwijl ik stond te pinnen bij de kassa, zag ik een stapel flyers liggen. Daarop stond “Kom jij ons team versterken?” Dat was echter niet wat mijn aandacht trok. Wat wel mijn aandacht trok, waren de 4 mensen die op de flyer staan. Ik had meteen een “wauw” gevoel. Ik let altijd op campagnes van bedrijven vanuit het oog op etnische diversiteit en bij de Blokker zag ik iets dat ik vrijwel nooit zie.

Op de flyer staan drie jongedames en een jongeman. Twee van de drie dames zijn allochtoon. Een donkere dame en een dame met hoofddoek. En dat laatste zien we niet vaak in Nederland. Gekker nog, de afgelopen jaren zijn er veel bedrijven geweest, en ook (semi)overheden die dames met hoofddoeken hebben ontweken, niet in campagnes hebben willen gebruiken en niet hebben willen aannemen. En als deze dames wel werden aangenomen, dan vaak met de mededeling of ze hun hoofddoek af willen doen tijdens het werken. Maar Blokker? Die schijnt er geen problemen mee te hebben.

Twee vragen
Vrijwel snel kwamen er twee vragen bij mij op. De eerste vraag was “Zullen deze mensen ook daadwerkelijk bij Blokker werken of zijn het modellen?” en mijn tweede vraag was “Heeft Blokker een diversity afdeling net als al die multinationals?’’ Ik wilde antwoorden op mijn vragen, dus ging ik op onderzoek uit.

Op onderzoek uit
Eerst ging ik even Googlen. Op de vacaturewebsite van Blokker kwam ik foto’s tegen van medewerkers die heel divers zijn. Via Google afbeeldingen kwam ik ook foto’s tegen waar dames met bijvoorbeeld een hoofddoek, achter de kassa stonden. Fijn, het is dus niet zomaar een flyer maar het is ook de werkelijkheid, dacht ik. Toen zocht ik op “Blokker Diversiteit”, maar ik vond niets. Geen enkele inhoud met die zoekwoorden. Ik kon nergens, ook op de website van Blokker, niets vinden over een diversiteit afdeling. Dus besloot ik het hoofdkantoor van Blokker op te bellen om te bekijken of ik mijn bevindingen kon bevestigen.

Wat bleek? “Nee hoor, we hebben geen diversiteit afdeling hier. Iedereen is hier welkom en we werken hier met z’n allen,” zei een vriendelijke dame aan de telefoon. Ik was om. Dat vind ik geweldig. Geen diversiteit afdeling, maar wel diversiteit in je DNA. Geweldig. Ook bleek mijn vermoeden te kloppen; de mensen die op hun flyers staan, werken ook daadwerkelijk bij Blokker. “We vragen altijd onze eigen medewerkers of ze op de flyer willen staan,” zei de vriendelijke dame.

Echt
Dus geen loze campagne “Wij doen aan diversiteit” en dat het ingehuurde modellen zijn, nee, Blokker zet de werkelijkheid op hun flyer. Een fijne werkelijkheid. Ook geen diversiteit afdeling, zoals vele andere bedrijven die uiteindelijk in de praktijk falen.

Blokker laat heel mooi zien dat je als bedrijf, drie dingen zeker moet doen.

1) echt zijn in je campagnes;
2) niet een diversiteit afdeling hebben, maar diversiteit in je DNA hebben en;
3) dat diversiteit betekent dat je iedereen accepteert, zoals hij of zij is.

Veel bedrijven met een diversiteit afdeling, echt heel veel bedrijven, kunnen leren van Blokker. Chapeau Blokker!!


Volg ons:


Yellah, deel a mattie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in