Gisteren voetbalde Nederland tegen Costa Rica. Een spannende wedstrijd waarin Nederland door de penalty’s ruimschoots won. Voordat de wedstrijd begon, nog voordat de volksliederen werden gezongen, werd er een toespraak gehouden in het teken van racisme. Vanaf dat moment was de wedstrijd voor mij al geslaagd en amusant.
Respect voor elkaar, dat was de boodschap. Racisme hoort niet thuis in het voetbal, niet op TV en niet in de samenleving. Stil staan bij racisme bij zo een groot evenement met zoveel toeschouwers over de hele wereld is een uiterst goede zaak. Vaker doen zou ik zeggen.
Maar dan werd na de wedstrijd het hele idee van ‚racisme hoort hier niet thuis’ de grond ingetrapt. Terwijl Tom Egberts zijn zegje doet, laat NOS beelden zien van het vrijwel verlaten stadion waar nog een kleine groep mensen aanwezig zijn. Op een gegeven moment komt een man met Afrikaanse roots in beeld. Hij zit nog in zijn eentje op de tribune na te genieten van de wedstrijd.
„Dat is Piet” zegt Pierre van Hooijdonk. Egberts zegt hem niet te kennen en was verbaasd hoe van Hooijdonk die onbekende man op de tribune kende. „Nee” zei van Hooijdonk, „die Piet, of mag ik dat niet zo zeggen?” En je ziet Egberts ongemakkelijk worden en achter zijn oor krabben. Van Hooijdonk had duidelijk gemaakt dat hij Zwarte Piet bedoelde en hij die man op de tribune niet werkelijk kende.
Kijk, ik heb wel eens kleine kinderen zulke dingen in volle enthousiasme horen zeggen, maar die weten het niet beter. Maar Pierre van Hooijdonk? Kom op. Hoe kun je de huidskleur van een man die na zit te genieten van een wedstrijd in Brazilië linken aan het racistische karikatuur Zwarte Piet van Nederland om 1:30 uur ’s nachts op nationale televisie met miljoenen kijkers? Dat is racisme op nationale televisie. En dat terwijl hij zo zijn best heeft gedaan om zelf een nep afro-look-a-like te dragen.
Duizenden mensen voelen zich gekwetst. Direct na zijn uitspraak barstte het los op sociale media, met onbegrip en woede jegens zijn racistische uitspraak. Men kan niet begrijpen hoe het kan dat een wedstrijd zo respectvol begon met bewust stil staan over racisme, door Pierre van Hooijdonk zo de grond ingetrapt kan worden door een man met Afrikaanse roots Zwarte Piet te noemen. En ik kan dat eigenlijk ook niet begrijpen. Racisme hoort niet thuis in het voetbal, ook niet in de studio van NOS. Hij misbruikt voetbal en de publieke omroep om racisme te uiten. Wetende hoe gevoelig dit onderwerp is maakte hij zijn opmerking bewust en met voorbedachte rade. Dat mag niet ongestraft blijven.
Daarom moet de NOS Pierre van Hooijdonk naar huis sturen, want die toont lak te hebben aan het respect dat de spelers hebben uitgedragen voordat de wedstrijd begon. Per direct en zonder pardon, weg met racisten. Racisme en racisten horen daar niet thuis en Nederland tolereert dat niet. Pierre van Hooijdonk moet een enkeltje naar huis krijgen en niet meer terug komen bij NOS.
Daarnaast moet NOS hem scholing aanbieden over de geschiedenis en een anti-racisme cursus plus een cognitieve gedragstherapie van de GGZ. Pierre van Hooijdonk heeft hulp nodig. NOS moet ingrijpen. Met spoed.
Op de hoogte blijven van meer opinies? Likes ons dan op Facebook.
Pff…
En in het Belgische elftal heb je De Bruyne en Witsel.
Pff ……..
(Kleur is alleen net andersom.)
Pff ……..
Beroepsjammeraars moeten gewoon op tijd naar bed.
En George Arakel al je broek op de enkels hangen en je Abraj Al Bait door het vuistje aan het halen? Iets met aandacht.
Kan iemand aan mij uit leggen wat er precies racistisch is aan zwarte piet?
Help mee, want het is tijd.
Hoog tijd.
Tijd om te stoppen.
Stop met het denken.
Dat slechte mensen, want die zijn er helaas ook.
Maar een kleur zouden hebben.
Geweld heeft niets met kleur te maken.
Geloof heeft niets met kleur te maken.
Wij zijn allemaal een.
Een aarde.
Een wereld.
Een samenleving.
Een ras de mens.
Zelfs peuters/kleuters weten het beter.
Zij denken niet in kleuren.
Maar zien enkel een mens: http://kinderrechtenactivist.punt.nl/content/2010/11/je-hebt-vast-wel-eens-van-discriminatie-gehoord
Zie clip,duidelijker kan ik het niet laten zien: https://www.facebook.com/jos.aalders
*Huilende profiteurs..*
Zwarte piet vergelijken met slaven uit het verleden..
150 jaar geleden.. en je nog aangesproken voelen (snel op de teentjes getrapt.. “Voelt schadeclaims aankomen” )
Waar halen die zeurpieten toch al die tijd vandaan om zich 24/7 druk te maken over een kinderfeest..
Zoek een baan.. maak jezelf nuttig.
(misschien solliciteren bij de gedachtepolitie, ergens op je eigen eilandje.. lopen genoeg kandidaten rond onder de anti – zwarte piet bewegingen)
Ik word pas misselijk bij het lezen van al deze reacties. Van de mensen die over tradities beginnen te zeuren dat ze moeten blijven. Maar ook over de mensen die zeuren dat het racistisch is etc. Allemaal even sneu. Lekker boeiend denk ik dan. Boeiend als het blijft bestaan of dat het ophoud te bestaan. Het is geldklopperij al die feestdagen.
Welk racisme? Heb het nu 40 keer gelezen maar kan het niet ontdekken.
Valerie Pietswitz
Zeurpieten. Bleh, kansloze zwarte jankerds.
Hier nog wat van die mooie voorbeeldallochtonen:
http://www.at5.nl/artikelen/130688/2900-probleemjongeren-onvindbaar-na-uitschrijving-gemeente
Allemaal mocrotuig.
http://www.at5.nl/artikelen/130724/tent-keti-koti-kapot-gesneden-organisator-vermoedt-racisme
Achterlijke negers die, zonder greintje bewijs, blanken de schuld geven van vernieling, onder het motto racisme, terroristische aanslag.
Nog een voorbeeldallochtoon?
http://www.at5.nl/artikelen/130734/badr-hari-stopt-voor-onbepaalde-tijd-met-vechten
Nog meer?
Waarom ben je hier?
Voor de drugs!
http://www.at5.nl/artikelen/130686/electro-liefhebbers-los-op-festival-pitch
Dit soort allochtonen hoeren hier niet.
leuk ook is alle door allochtonen meegenomen geweldscultuur!
http://www.at5.nl/artikelen/130658/man-in-been-geschoten-op-johan-huizingalaan
Allemaal aanvulling voor ons land.
NOT!
Weg wezen allochtoon crapuul met jullie provocerende hoofddoeken en jurken.
weg met al dat onaangepaste gedrag van marokkanen en turken.
Er uit met alle quincie garioos en ander tuig dat hier alleen is om te roven en profiteren.
Weg weg weg.
Niet minder.
Wat ben jij een sneu haatdragend klein buitenlandertje, Georgieboy……rot toch op met je bekrompen lulverhaal. Blijf van Piet en Pierre af, en als je niets anders kan dan vals gaan zitten ranten om een grapje, dan stfu en schrijf gewoon NIETS. Totale lutser.
Weet je wat ik vind. Nou wat denk je? Ik vind dit stuk tekst racistisch en ik ben beledigd. Vuile rotzak nu kan ik niet meer slapen, heb geen zin meer om te werken en moet een uitkering trekken. Zwarte piet for president
Pierre draagt een nep afro-look-a-like schrijft de schrijver, dus hij heeft geen echte en hij doet alsof, ergo Pierre hoort niet bij het clubje. Discriminatie in een notedop. Daarnaast is alles dat look-a-like is per definitie nep. Neem dit advies ter harte schrijver.
Even verderop verwart Arra de term knecht met slaaf. In één van de vele betekenissen van het woord knecht kan het woord knecht ook slaaf betekenen, maar in de gangbare betekenis wordt een knecht gezien als iemand die arbeid verricht voor een ander. Een slaaf wordt in de gangbare betekenis gezien als iemnd die het bezit is van iemand anders. Nu kan je de mensen een boel wijs proberen te maken, maar nergens in de traditie is terug te vinden dat Zwarte Pieten slaven zijn. Ze verrichten hooguit het vele werk dat de oude man zelf niet meer kan doen, of laten zwarte mensen hun ouderen wel alle klusjes zelf opknappen? Daarnaast vindt Arra het kennelijk verkeerd dat zwarte mensen werken, danwel ondergeschikt zijn, aan een blanke oudere man. Een blanke baas is kennelijk niets anders dan een moderne slavendrijver. Nou geloof me, er zijn genoeg blanke mensen, danwel loonslaven, die hetzelfde denken als jij als ze naar of van hun werk gaan, maar dat heeft niets met echte slavernij te maken. Net zo min als de verhouding tussen Sinterklaas en Zwarte Piet overigens.
Volgens Lisette – en een boel mensen met haar – mogen mensen zonder Afrikaanse roots het n-woord niet gebruiken. Racisme in een notedop. Als een bepaalde groep mensen iets niet mag van een andere groep mensen, enkel omdat ze niet het zelfde kleurtje hebben, dan is dat racisme. Punt.
‘Dit slaat zeker ergens op’ is duidelijk een liefhebber en een groot kenner van de geschiedenis. Dan weet hij waarschijnlijk ook dat wij, ook wel bekend als JULLIE!!!, in het heden niets te maken hebben gehad met slavenhandel in het verleden. Toch al gauw honderdvijftig jaar geleden. Tevens zal ‘ditslaat zeker ergens op’ ook weten dat de atlantische slavenhandel voornamelijk slaven transporteerde naar wat toen ‘de nieuwe wereld’ was, oftewel Amerika en het Caribisch gebied. De slaven zijn ‘door ons’ dus niet overal naartoe gebracht en het aantal slaven dat uiteindelijk hun weg naar Nerderland hebben gevonden is praktisch verwaarloosbaar. Wat echter niet verwaarloosbaar is, is de migratie die op gang kwam nadat Suriname onafhankelijk was geworden. Geheel vrijwillig heeft het halve land het zinkende schip verlaten om hier te komen wonen. Niemand heeft JULLIE!! dus gedwongen en de troep die ‘wij’ achter zouden hebben gelaten (het betrof vnml. plantages) is verwaarloosbaar vergeleken bij de vele miljarden die ‘wij’ er sindsdien tegenaan gegooid hebben. En dat op een gebied van om en nabij een half miljoen inwoners. Ken uw geschiedenis ‘dit slaat zeker ergens op’ en als iets een schande is, dan is het wel dat het met alle hulp en geld nog steeds een armeterieg zooitje is, maar ook dat is zeker nog steeds ‘onze’ schuld?
En PFF ten slotte – het gezeik moet toch ergens eindigen – als een blanke dit had gezegd dan hadden de rapen minstens twee keer zo gaar geweest, ouwe racist!
Maatschappelijke achterstand allochtonen is hardnekkig
Snelle stijging werkloosheid niet-westerse allochtonen, hoge jeugdwerkloosheid
Na 2001 is de werkloosheid onder niet-westerse allochtonen sneller opgelopen dan bij autochtonen.
Onder niet-westerse allochtonen liep het werkloosheidspercentage op van 15% in 2001 tot 39% in 2014. Onder de autochtone bevolking is dit 5%. Van de grote groepen niet-westerse allochtonen is de werkloosheid het hoogst bij de Marokkanen (33%) en de Antillianen (42%).
Onder de vluchtelingengroepen is de werkloosheid hoog: 62% van de Afghanen, 52% van de Irakezen en 76% van de Somaliërs.
Onder jonge niet-westerse allochtonen (15-24 jaar) bedraagt de werkloosheid 62%; onder autochtone jongeren is dit 4%.Van de niet-westerse allochtonen van 15-65 jaar heeft 42% een (WAO-, WW- of bijstands)uitkering. Onder de autochtonen is dit aandeel 6%.
In 2014 had meer dan de helft van de niet-westerse allochtonen een betaalde baan van minder dan 12 uur per week. Bij de autochtone bevolking bedraagt dit aandeel 2%. Van de werkende niet-westerse allochtonen heeft 4% een flexibel arbeidscontract. Onder de autochtone werkenden bedraagt dit aandeel 24%.
Pierre van Hooijdonk is typisch een produkt van Nederlandse tradities m.a.w de traditie van mensen kwetsen zonder het zgn niet door te hebben/ te bedoelen. Welke opmerking hij in petto zou hebben gehad voor een eenzame witte supporter zullen we nooit weten maar ik vermoed hij zal niet snel de link zou hebben gelegd met een witte supporter en het witte schimmelpaard van
St. Nicolaas. Als ZP niet racistisch is dan zou ik nog maar eens oude sinterklaasliedjes, verhalen en tekeningen bestuderen. Maar ook dat kan uiteraard onvoldoende zijn voor fanatieke ZP aanhangers. Ach voortschrijdend inzicht en beschaafdheid zijn niet echt Nederlandse deugden/kwaliteiten…
..
Ik zou maar eens de bijbel lezen en niet alle verhaaltjes. Daar staat alles wel in http://youtu.be/Zq8nhL4gfygnt en natuurlijk was er toen net als nu ook weer dankzij een bizarre rechter niet altijd vrijheid van godsdienst, dus ja verhaaltjes zijn er genoeg gemaakt.
George Arakel je bent een zielig huilkind, grow the fuck up.
Al die kleinzerige racismekaarttrekkers. Lekker alles op jezelf betrekken en de issue groter maken dan het is. Lopen zeiken dat het racisme is.. en dat Nederland excuses moet maken voor de slavernij omdat “men” er tegenwoordig zoveel last van heeft.
Net als het last hebben van de uitkering die je krijgt door datzelfde verleden.. maar dat is niet erg. Wel de vruchten plukken en aan de andere kant lopen bitchen.
Hey daar hebben we George, de zeurpiet… Whahahah
Wat een walgelijk stuk. In de eerste zin geef je zelf aan dat racisme niet thuis hoort in de samenleving; “Respect voor elkaar, dat was de boodschap. Racisme hoort niet thuis in het voetbal, niet op TV en niet in de samenleving.”.
Vervolgens begin je zelf over Afrikaanse roots en afro-kapsels. Dat die man een donkere huidskleur heeft zegt toch helemaal NIETS over zijn roots. Wie weet waar die man zijn voorouders vandaan komen. Kom op zeg.
Dit is racisme op het internet. Je zou samen met Pierre een anti-racisme cursus moeten volgen!
Ach, elke mens is een racist. Prima toch. Ik schaam me er niet voor. Leve diversiteit !!
Zo lang je maar niet gaat denken dat het ene ras ‘beter’ dan het andere of dergelijke onzin, maar er zijn heden ten dage nog nauwelijks mensen die zo stom zijn.
Overgevoelig gejammer over een grapje , sommige mensen zijn zo snel verongelijkt tegenwoordig .Hebben mensen die zich druk maken over dit of over de zgn “zwarte pieten”discussie nu echt niets zinvollers om te doen met hun leven pfffff.
Ik vraag me af wat de doelgroep van Zwarte Piet en Sinterklaas er zelf van vindt. Wat zijn de voorbeelden voor kinderen. Voor onze mensen met Afrikaanse roots – What is them role models?
bijvoorbeeld sinterklaas in de ogen van een kind:
Hij is wit – hij heeft de leiding – hij is oud – hij is niet levendig en sportief – hij heeft veel zorgen want hij moet alle cadeautjes voor de brave kinderen regelen – hij heeft wel macht – hij is ook een beetje verstrooid – hij geeft ook straf als dat moet – hij heeft rare kleding aan en lijkt op de Paus.
nu Zwarte Piet
Hij is zwart – hij is een helper (geen slaaf) – hij heeft plezier in het uitdelen aan kinderen, hij is dus vrijgevig – hij heeft niet veel zorgen – hij heeft veel plezier – hij is sportief – hij kan de hele dag zingen en dansen – hij is grappig – hij heeft leuke opvallende kleding aan met sportschoenen – en het belangrijkste, hij kan alles horen en zien en ook nog eens door schoorstenen heen kruipen.
Welk kind wil nou niet een Zwarte Piet zijn. Deze discussie heeft een bittere smaak gekeken waarbij de doelgroep uit het oog verloren is, het kind. Op het moment dat dit soort dingen niet meer mogen, dan gaan we ons op een hellend vlak begeven dat gaat eindigen in het volledig afschaffen van alle uitingen van godsdiensten in dit land.
Sunnerkloas is inderdaad een “scheldwoord” in Grunn
Die meneer is zo handig met het doorstrepen van woorden zoals Zwarte Piet. Misschien kan hij eens proberen asielzoeker door te strepen en er gelukszoeker van te maken.
Pardon? Een nep afro look a like kapsel? U maakt zich zelf schuldig aan discrimminatie. Alsof een afro kapsel is voorbehouden aan alleen afrikanen.
uhmmmm pierre is marokkaan dus automatisch afrikaan
Ik moet als echte Nederlander serieus braken van al die allochtonen en hun lichtgeraaktheid.
Alles moet aan hun grieven voldoen of het is racisme, discriminatie, etc.
Weten jullie wat? Nederland was een fijn land totdat jullie hier massaal kwamen uitkeringtrekken op
onze kosten.
Ik ben jullie helemaal helemaal helemaal zat!
Pak je boeltje en sodemieter op naar jullie thuislanden waar jullie toch de beste band mee hebben en waar alles beter is!
Gatverdamme wat heb ik een hekel gekregen aan allochtonen.
Opflikkeren, allemaal!
Met je zwarte piet is racisme.
met je islam is vrede.
met jullie poolse bulgaarse romeense steelkoppen.
MOVEN TUIG!
Nou nou, zo zie je maar hoe racistisch witte mensen zijn. En deze witte mensen geven les aan zwarte kinderen op scholen hier in Nederland. Diep triest. Zwarte Piet is een racistische karikatuur punt. Daar is geen discussie over mogelijk. Hoe dom moet je zijn om dit niet te snappen. Begin maar alvast te wennen. Vroeg of laat wordt het afgeschaft. De wereld begint zich er eindelijk mee te bemoeien. Stelletjes racisten
Zwarte Piet is een christelijk figuur die vergeven wil worden en dat mag niet meer Het is een katholiek christelijk feest en inderdaad als het verboden wordt dan is voor anderen de weg vrij om de hoofddoekjes te verbieden in geheel Nederland en geen hoofddoekjes meer toe te laten waar dan ook, En kijk ook vooral op facebook linkje heb ik hierboven ook al gegeven met puntmutsen en al worden Nederlanders afgeschilderd. Volgens mij bedoelen ze niet dat er donkere mensen onder die puntmuts zitten. Maar nogmaals Zwarte Piet is verre van racistisch. Jammer dat je nog niet goed ingeburgerd bent dan. Ik wil je dit jaar wel helpen met een echt Sinterklaasgedicht dan weet je hoe het zit. Verre van racistisch. Dacht je werkelijk dat wij hier naar Amerikaanse sketches keken, we hadden nog niet eens t.v. en kenden black face niet. http://youtu.be/Zq8nhL4gfyg
Realiseer je je wel dat Nederland voornamelijk opgebouwd is door ‘allochtonen’?. Van dit soort reacties walg ik gewoon. Ontwetend als maar kan. Je zal je verbazen hoeveel ‘autochtonen’ en hoe weinig allochtonen van een uitkering genieten.
@Stupid.
Het CBS heeft het fout?
2001:
http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/34F5CDFB-EAFE-4A35-9EC6-865F0C739F04/0/pb01n187.pdf
2003:
http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/35EB07BB-9EAB-47ED-860C-87EB95764896/0/2003k1b15p042art.pdf
In 2011 kregen 186.460 autochtonen (1,41 procent van de autochtone bevolking)
en 209.390 niet-westerse allochtonen (11 procent van de niet-westerse allochtone bevolking)
Opgebouwd door ‘allochtonen’? Die mag je mij uitleggen! En geef meteen even je bronvermelding.
Zegt de goude eeuw je iets? Google het 😉
Jammer dat door een paar mensen met veel te lange tenen onze Zwarte Piet om zeep geholpen kan worden. Ongelooflijk dat een paar egoïsten zo weinig tolerant zijn dat ze hun eigen normen en waarden op willen dringen aan een heel land.
En absoluut logisch dat door dit soort opruiing het racisme alleen maar toeneemt.
Wat een zeurpiet zeg 😉
Nee pierre, vuile rascist. Die man leek meer op sinterklaas….
wat een poeppraat zeg…
voor degene die begon over JULLIE hebben ons hier heen gebracht. Sorry dat t nog zo diep bij je zit dat mijn verre voorvader JULLIE hierheen heeft gebracht. Het spijt me oprecht. Sorry dat we miljarden hebben gestopt in de ontwikkeling van JULLIE oorspronkelijke landen. Sorry dat zwarte piet word gezien als iets rascistisch want zo is het totaal niet bedoeld.
en nou opzouten met de gebeten hond spelen want JULLIE discrimineren ook vaak zat nederlanders… geven en nemen noemen we dat. Wil niet zeggen dat t normaal is om te discrimineren maar zo zit de mens in elkaar helaas.
Je mag van Verene en de rechter geen sorry meer zeggen, want je mag geen Zwarte Piet meer spelen!!!
Kan George niet weer oprotten naar Armenie ? Je komt hier naar ons land toe in 1997 als een gelukszoeker en nu probeer je ons de les te lezen ??? WTF echt ff opfokken ok ? @vaneennederlandsesurinamer
Hij bedoelde het als een grap. Eentje die nergens op sloeg, maar een grap. Als je je hier over druk maakt heb je je prioritetien echt misplaatst.
ik weet niet hoor maar pierre is half marokkaans en waar ligt marokko juist in afrika en je hebt ook marokkanen die negroide gelaatstrekken hebben
Als een witte man dit grapje had gemaakt had niemand opgekeken. Nederlanders zijn racisitisch, altijd geweest, dat is gewoon een feit. En nu proberen ze het om te draaien… Alsjeblieft. Nederland, go home. You’re drunk.
Ja we zijn zo rascistisch dat we de sluisdeuren open hebben gezet om mensen binnen te krijgen. Praat geen poep joh aub
Pierre v. Hooijdonk be like thats Piet staat op Facebook. Kijk maar even wie in Nederland nu echt racistisch is. Staan een paar puntmutsen op. Dat mag wel dan, das niet zo erg als een donkere man op een tribune Piet (hij zei niet eens Zwarte want dat is er al uitgezeurd) noemen en misschien zat ie ook wel in zak en als net als de echte Zwarte Piet. Dan had Van Hooijdonk gewoon gelijk. In zak en as: oftewel je shit voelen. Zwarte Piet is een Nederlander die in zak en as zit en vergeven wil worden voor zijn foutjes. Maar ja, dat mag niet meer. http://youtu.be/Zq8nhL4gfyg Kijk maar ff.
Kunnen we dit niet gewoon zien als een grapje??!!!!! Zo heeft hij het vast bedoelt, maak niet zo een drama
mensen…behoud je humor, en zie niet alles zwart. En iemand noemt hem een nep afro, maar kent diegene zijn achtergrond???
Op facebook is een racistische pagina aangemaakt over hem met puntmutsen en al. Daar staat ook zijn achtergrond op, weet niet of het klopt.
Zwarte piet niet mee laten doen dat is pas racistisch
Ik ben zelf donker en heb nooit een probleem gehad met zwarte piet. Echter door de voorstanders krijg ik steeds meer een afschuw voor zwarte piet. Een groot deel van de voorstanders lijken erg onwetend en egoïstisch. Het niet willen en kunnen verplaatsen in de tegenstander is het voornaamste probleem. Als zwarte piet zelf in het zeer racistische VS afgeschaft kon worden, waarom dan niet in het zo tolerante NL. Een kind ziet zwarte piet niet racistisch maar kan ook goed zonder zwarte piet!
Je kan het ook eens van de andere kant zien dit is een kinderfeest die hier al honderd jaar zo niet langer word gevierd en iedere keer moeten wij tolerant zijn en toegeven waarom ik hen meerdere buitenlandse vrienden en vriendinnen waaronder Afrikaanse Surinaamse en ook die vinden dit overdreven wat hier allemaal gebruld word door volwassenen MENSEN HET IS EEN KINDERFEEST LAAT HET DAN OOK ZO EN MAAK JE DRUK OVER ECHTE PROBLEMEN ZOALS HET UITMOORDEN VAN ELKAAR DAAR IN AFRIKA
Sorry hoor maar het is inderdaad een kinderfeest dus ik snap niet waar jij je als ” volwassene” druk om maakt… het gaat niet om jouw intentie die blijkbaar niet racistisch is of de intentie van een ander die niet racistisch is, maar om het feit dat een groep mensen zich niet prettig voelen bij dat hele zwarte pieten gedoe. Nooit geleerd te denken aan je mede mens? Ik vind het hartstikke fijn om mijn koptelefoon hard te zetten als ik in de trein zit en dit is niet met de intentie mijn buurman of buurvrouw te pesten, maar als de persoon die naast me zit mij erop wijst dat het te hard staat en ik hem daarmee stoor dan zet ik het toch echt zachter al was mijn intentie alles behalve slecht… dat heet respect en heb ik meegekregen van mijn surinaams afkomstige moeder!
Sorry hoor maar het is inderdaad een kinderfeest dus ik snap niet waar jij je als ” volwassene” druk om maakt… het gaat niet om jouw intentie die blijkbaar niet racistisch is of de intentie van een ander die niet racistisch is, maar om het feit dat een groep mensen zich niet prettig voelen bij dat hele zwarte pieten gedoe. Nooit geleerd te denken aan je mede mens? Ik vind het hartstikke fijn om mijn koptelefoon hard te zetten als ik in de trein zit en dit is niet met de intentie mijn buurman of buurvrouw te pesten, maar als de persoon die naast me zit mij erop wijst dat het te hard staat en ik hem daarmee stoor dan zet ik het toch echt zachter al was mijn intentie alles behalve slecht… dat heet respect en heb ik meegekregen van mijn surinaams afkomstige moeder!
En kinderen vinden het ook helemaal prima als Piet een andere kleur heeft of alleen zwart van roet is (roetvegen). En dat je iets 100 jaar doet betekent niet dat het goed is. Dat is werkelijk de vreemdste argument die mensen over dit onderwerk gebruiken. De slavernij duurde ook 300+ jaar, vrouwen konden ook tot 1918 niet stemmen, er worden nog jaarlijks stierengevechten gehouden. Er zijn een heleboel dingen die nog steeds worden gedaan (of juist niet gedaan) die niet gerechtvaardigd kunnen worden omdat het al zo lang gebeurt… Niemand wil af van het Sinterklaasfeest, mensen willen af van de racistische karikatuur genaamd zwarte piet. Pas het nou verdomme aan en iedereen is blij. En nee, we gaan niet terug naar waar we vandaan komen. Geboren en getogen in Den haag, ik heb evenveel recht als iedere andere Nederlander. Accepteer dat.
Bij mij is het andersom. Het maakte mij niet uit wat voor kleur piet kreeg maar door die racisten van de anti piet ( geloof me ken genoeg van die mensen en zij vinden alleen hun eigen Surinaamse volk goed, geen discussie mee mogelijk) ben ik, als donkere, zeer pro piet geworden. En vele met mij. We wonen met zijn allen in 1 land en respecteer elkaars gebruiken iets waar de zeurpieten nog wat van kunnen leren
Ben best blij met jouw antwoord. Ik woon ergens waar best veel allochtonen zijn en ik had echt moeite vorig jaar december om hier te lopen en niet bij iedereen te denken: ben jij antipiet ? Das het ook een beetje bij Pierre van Hooijdonk, het is zo’n item, het zit zo in je hoofd op den duur, dat ligt gewoon op je lippen, denk ik.
Ik voel het niet alleen als een feest voor kinderen, ook nooit gehad, dat vind ik nogal denigrerend. Dat is het ook nooit geweest. Het is een christelijk feest over het vergeven van fouten wat ons afgenomen wordt, en ja velen zijn onwetend en denken dat het om racisme gaat. Volgens mij is het nooit in de VS geweest en veel Amerikanen met roots in Nederland zouden het niet durven te vieren bang dat er een kogel door de ruit komt, zo simpel is het omdat donkere mensen in Amerika geen weet hebben waar het over gaat. Wat hier mis gaat is dat b.v. een meneer Gario niet goed ingeburgerd is en nooit een mooi Sinterklaasgedicht heeft gemaakt of gekregen waarbij hij de foutjes van een ander nog even aanstipte zodat het vergeven kon worden en andersom. Ik heb vorig jaar met een buitenlander wel een gedicht gemaakt voor Nederlandse les en die vond het geweldig en dan heb ik het wel over een echt Sinterklaasgedicht. We kunnen elkaar beter allemaal een echt Sinterklaasgedicht hier geven op de site zodat onze foutjes en zonden kunnen worden vergeven ipv ons dit laten verbieden door een onwetende rechter en een Verene Shepherd die eenzijdige informatie ontvangt net als in 40-45 mensen eenzijdige informatie kregen en we weten wat daar van komt. http://youtu.be/Zq8nhL4gfyg als je echt niet onwetend wilt zijn.
pfff kunnen we dan nergens meer een grapje over maken….?
helemaal mee eens
Sarah, je hebt gelijk. Ja, ik ken ook niemand die niet lacht over een dom blondje grapje en genoeg die er een maken en dat komt ook nog uit Amerika………dumb blonde.
Triest volk Loopt er hier rond zeg, druk maken over zwarte Piet.. Ga werken !!
Hahahaha, leuke opmerking. Moet kunnen.
En nu ik: “bij en voor die verrekte sinterklazen zeker?” hahaha
Schandalig, Pierre probeerde volgens mij kritiek te uiten over Zwarte Piet vanwege de hele heisa, maar dit wordt verkeerd opgevat. Dit was naar mijn mening geen poging van Pierre om te discrimineren maar het juist aan de kaak te stellen door een sarcastische opmerking te plaatsen om de discussie te openen. Al die racisme zwartkijkers kunnen helaas niet kritisch denken en roepen gelijk maar wat en verwoesten om niets Pierre zijn klus in Brazilie en zijn kans om voor jullie op te komen….Ass backwards….
Zwarte Piet word racistisch gemaakt door mensen die het Racistisch vinden.
Mocht het verboden worden, wat het toch niet word.
Dan ben ik degene die zichzelf gewoon in een zwarte pieten pak hijst en lekker over straat ga banjeren. En ik weet zeker dat ik niet de enige bent.
Serieus ? Overdrijven we nu niet heeeeel erg? Het is een ” zwarte pieten grapje” Een actueel onderwerp en hij is toevallig zo snel om het te linken . En zijn eigen huidskleur staat nog buiten kwestie en / of kapsel.. Waar ook beledigende uitingen over worden gedaan in dit artikel . Dus conclusie : ” Have a coke , and a smile , and shut the fuck up!”
De wereld is toch al verpest f*ck it, tis duidelijk dat zwarten waar dan ook ter wereld niet geliefd zijn. Erg jammer in 2014.
Even serieus man, waar gaat dit over? Hebben wij hier in Nederland dan echt niks beters te doen met z’n allen? Ik zag gisteren een filmpje op Facebook van een baby die in een plastic tas in her water gegooid is. Kunnen we anders misschien met z’n allen opzoek gaan naar haar zieke moeder om te vertellen dat er andere oplossingen zijn dan je kind dan maar meteen te vermoorden…….Nonsense!
Ik zag vandaag een comment van iemand voorbij komen die zn tijd verdeed aan dingen terwijl hij/zij vond dat er andere waren waar hij/zij zijn/haar tijd beter aan kon besteden….. laten we deze persoon allemaal een berichtje sturen om iets anders met zijn/haar tijd te doen!
:,D
Wat een gejank zeg, die gozer maakt een grapje wat helemaal niet grappig is en dan gaat iedereen maar lopen janken van racist dit racist dat?? Al die gasten die in nederland roepen dat Zwarte Piet racistisch is, moeten lekker terug gaan waar ze oorspronkelijk vandaan komen…. Integratie betekend dat je je aanpast aan het land waar je wilt gaan wonen… Feesten als Sinterklaas horen bij Nederland, dus als je moeilijk gaat lopen doen over onze feesten ben je niet goed geïntegreerd en hoor je hier niet thuis…
Heer “slaat nergens op”; uw naam zegt eigenlijk al alles. Om uw statement door te trekken <> kan dus gesteld worden dat de witte man in Zuid Afrika zich NIET heeft aangepast, in Suriname zich NIET aangepast, noch waar dan ook waar die in het verleden is neergestreken en ALLES en IEDEREEN heeft gedwongen zich AAN HEM aan te passen. Dus om met uw woorden te spreken hoort de witte man nog steeds thuis in de holen die zij bewoonden in de barre streken van Europa. Want zo hebben ze zijn ze zich altijd blijven gedragen. HOLBEWONERS toen nog nu nog steeds.
Ik voel me door deze reactie gediscrimineerd. Dat ik in een mancave woon wil nog niet zeggen dat ik een holbewoner ben. Bovendien maakten holbewoners heel mooie tekeningen. Tekeningen die mensen nu nog steeds komen bewonderen. Daarnaast ontdekten zij hoe je zelf vuur kon maken, een belangrijke uitvinding! Dus al zou ik een holbewoner zijn dan zou ik tenminste nog respect moeten krijgen. En respect wordt tegenwoordig gemeten in geld. Ik zou dus graag even wat herstelbetalingen ontvangen. Een miljard of twee zal het geleden leed door deze kwetsende opmerking verzachten.
Ah, dus omdat iets in de vorige eeuwen gebeurde wat slecht was, mogen ‘jullie’ het nu hier ook doen? Ik zou zeggen, keer snel terug naar je superieure land, bij ons holbewoners vandaan!
Al zou zwarte piet NIET racistisch zijn, dan nog is het absoluut niet oke om een doodgewone man ervoor uit te schelden. Want dat is wat Pierre probeert te doen… de beste man belachelijk maken door hem piet te noemen. En dat alleen al is onsmakelijk en geeft het anti-zwarten pieten kamp munitie om te zeggen “zie je, hoe kan het nou niet negatief zijn als het zo negatief te gebruiken is tegen donkere mensen”.
Domme zet van Van Hooijdonk en daarom moet het bestraft worden. Niet omdat het sinterklaasfeest wel of niet racistisch is.
terug gaan waar ze oorspronkelijk vandaan komen? Ooit was dat afrika, daarna hebben JULLIE!! ons daar vandaan gehaald en over ter wereld naar toe gebracht om daar als slaaf te werken en als vuil te worden behandeld. Dus zo makkelijk is het niet om te zeggen ga maar terug. daarnaast hebben JULLIE ook nog eens ons land leeg geplunderd en een troep achtergelaten! Dit heeft niks met integratie te maken want wij wonen hier al generaties lang, daar hebben jullie zelf voor gezorgd en nu zullen we er blijven ook vriend. PS: sinterklaas bestaat in deze vorm nog geen honderd jaar en denk je echt dat het voor de kinderen wat uitmaakt of piet zwart is of paars of geel? Ken je geschiedenis, stop met ontkennen en respecteer elkaar. Mvg Paard van sinterklaas
Er leeft nu niemand die zulke dingen heeft gedaan dus waarom je hier zulke lasterlijke uitspraken doet is mij een raadsel. Waarom beschuldig je ons van slavenhandel? Dat is niet waar, en bovendien zijn zulke uitspraken strafbaar.
Daarnaast heeft het grootste deel van wat nu nederland is niet meegedaan met de VOC. Ik kom zelf uit brabant, dat nooit met de VOC heeft meegedaan. Dus het is dubbel onterecht dat je dat heel nederland aanrekent.
hey kun jij er dan voor zorgen dat alles daar dan ook weer in oorspronkelijke staat is en niet het derde wereld concept wat wordt uitgebuit? Integratie is dus volgens jou; je woont hier? oh je bent hier geboren? maakt niet uit. wil je hier blijven? oke neem dit van mij aan die karikatuur die veel gelijkenis heeft met jou, dat is humor. Nee niet dan? Wegwezen!
Wat een overdreven reactie ik dacht dat je hier over alles mag praten we vieren al duizend jaar sinterklaas en zwarte piet en daar is flink aan verdiend en nu staat met op en moet dit kinderfeest want meer hoort het niet te zijn door mensen die een minderwaardig beeld met zich mee dragen op allerlei momenten gebruikt om dat te programmeren heb een zwarte vader en een blanke moeder en ook altijd sinterklaas gevierd en heb er helemaal geen last en als van hooijdonk piet gezien heeft dan heeft hij dat einde discussie.
Wat een nutteloze sukkel ben jij……. stakker. Met zelf een bruine huidskleur voel ik mij totaal niet door jou vertegenwoordigd.
Vertegenwoordigd worden op huidskleur.. het moet niet gekker worden.
Wat snap je niet aan de boodschap van onze “expert etnische diversiteit”. Kennelijk meent hij voor etnische minderheden op te moeten komen. Voor mij is hij een typische non-valeur.
Humor ,niks aan de hand.
Schrijver van dit stuk……Waar denk je dat 50% van P. van Hooijdonk’s roots vandaan komt….. sukkel !?!?!
Als ik van Hooijdonk een nigger noem, dan is dat geoorloofd, because i’m a nigger too!!!
Maar noem jij ons een nigger…..dan niet en daar zit het verschil!!!
Dus als Pierre “Piet” heeft gezien, dan MAG hij daar in alle rust een opmerking over maken!!!
By the way….ik zag “Piet” ook !!!
Hij is half Nederlands en half Marokkaans. En nee Pierre mag dus ook niet the n-word gebruiken.
Ehm… ik begrijp uit je stukje tekst dat jij dus niet weet dat Pierre van Marokkaanse komaf is.
Ik begrijp ook dat je laagopgeleid bent als je het hebt over dat ‘nigger’ zeggen geoorloofd is (ik vind dit NEVERNOOIT kunnen), en daarin geen onderscheid maakt tussen nigger en nigga.
Hulde!
Grappenmaker, en een knoopie. Dat is wat je bent, niets meer en niets minder. Pierre is Marokko.
Geeft wel weer aan hoe het gaat in dit land tegenwoordig
Dat jij iemand sukkel noemt .. de pot verwijt de ketel dat die zwart ziet! Je bent een negro, niet een nigger tenzij jij natuurlijk al decennia hebt geleefd en nog steeds graag de naam draagt die de slavendrijver je heeft gegeven.. En spreek je stupiditeit aub alleen voor jezelf uit. Niemand mag mij nigger noemen.
Dat is pas racistisch, jij mag Pierre wel nikker noemen en ik niet.
Project ‘mijn blog is dood, doe eens gek en schrijf over racisme’ heeft blijkbaar gewerkt.
Overigens grappig om te zie dat mensen 1.happen en 2. zich überhaupt druk maken om werkelijk he-le-maal niks.
Conclusie: internet is een walhalla voor zij die zich constant vervelen. Nieuw? Nee. Zorgelijk? Ach, te veel mensen zeiken liever op anderen, dan aandacht aan zichzelf te besteden. Makkelijkste weg…
Naar welk land moet Pierre worden teruggestuurd?
van Hooijdonk heeft een bijzondere chloor douche gehad en is nu meneer Sinterklaas
Nou idd zeg. Hij is zelf ook een halve piet
Weer iemand die de geschiedenis van Piet niet kent en als een kip zonder kop met de rest mee blaat, ZWARTE PIET is NIET racistisch
Weer iemand die zijn eigen geschiedenis niet kent + racisme ontkent. Er gaat echt veel mis met educatie in Nederland. Weer zo een levend voorbeeld van waar het mis gaat. Bedankt voor het bevestigen daarvan weerwolf.
@Joost.
Laten we ervan uitgaan dat jij gelijk hebt en dat zwarte Piet inderdaad racistisch WAS. Was dan, want tegenwoordig heeft niemand nog een beeld van zwarte piet als slaaf of wat dan ook. Zwarte Piet wordt gezien als een vrolijk leuk persoon die de kinderen vermaakt (en af en toe bang maakt, maar dat is van hetzelfde kaliber als dat de moders vroeger zeiden “wacht maar als papa thuis komt van het werk, dan zwaait er wat”). In mijn ogen een zeer positief beeld dus.
Om zwarte Piet te kunnen behouden voor de kinderen kan de Sint hem misschien een loon geven. En als zwarte Piet daar nu ook nog eens pepernoten voor koopt voor de kinderen dan is hij helemaal een held.
Verpest onze oude traditie nu toch niet!
Niemand heeft zo’n beeld van zwarte Piet? Dus de verhouding Sinterklaas (blanke baas) en zwarte Piet (zwarte knecht), brengt volgens u niet bepaalde emoties op bij sommige mensen (bijna de hele wereld) met Afrikaanse roots?
Het kan zijn dat het jullie individueel niks doet en dat jullie een heel ander beeld hebben over zwarte Piet en dat jullie totaal niet racistisch zijn. Maar gezien de Nederlandse geschiedenis zouden jullie toch ergens wel moeten begrijpen dat dit in de ogen van mensen met Afrikaanse roots heel erg kan zijn.
Misschien dat die lui eens te raden moeten gaan bij hun eigen voorvaderen…….door hen werden zij tenslotte verkocht als slaven aan o.a. de Europeanen (Europeanen, dus niet alleen de Nederlanders!)
Weet je Arra zo kan je overal wel zout op gooien maar wat ik niet snap is dat die mensen hier in Nederland blijven vaak zelf het Nederlands nationaliteit aan nemen en dan na jaren en jaren ineens komen van auw jullie doen mij pijn dit is een kinderfeest en laat het gewoon zo en de geschiedenis het had nooit mogen gebeuren maar daar kunnen wij in deze generatie wat aan doen laat het Sinterklaas feest nou gewoon wezen wat het is een kinderfeest denk jij zelf vroeger ook heb staan zingen en om pepernoten gevraagd toch en voor de rest van de me sen die hier brullen al generaties hier te wonen waar maken jullie je eigen druk om dan kijk nu in die Afrikaanse landen worden mensen zomaar afgeslacht door landgenote ga je eigen daar eerst druk om maken en probeer daar mee te helpen in plaats je druk te maken om een kinderfeest die hier al generatieslang ook door jullie word gevierd wil niemand beledigen hier maar word er zo moe van deze discussie pffff
“Dus de verhouding Sinterklaas (blanke baas) en zwarte Piet (zwarte knecht), brengt volgens u niet bepaalde emoties op bij sommige mensen (bijna de hele wereld) met Afrikaanse roots?”
Ongetwijfeld, maar dat komt voort uit onwetendheid over deze Nederlandse traditie.
“Maar gezien de Nederlandse geschiedenis zouden jullie toch ergens wel moeten begrijpen dat dit in de ogen van mensen met Afrikaanse roots heel erg kan zijn”
Kan zijn, zou kunnen, blablabla. Alles moet maar wijken omdat mensen heel misschien emotioneel gekwetst zouden kunnen worden. Het gaat erom dat uit te leggen valt dat het inmiddels niets meer met racisme (blanke overheersing) te maken heeft, en daar moeten iedereen het gewoon maar mee doen. Mensen die het niet WILLEN begrijpen en zich dolgraag gekwetst willen blijven voelen, ook na uitleg, die bekijken het maar.
Ha! Opvallend, bijna alle blanke Nederlanders vinden de ‘zwarten’ overgevoelig en bijna alle zwarten op hun buurt de blanken ongevoelig. Iemand zei dat hij daaruit concludeert dat als de blanken zwart waren, ze precies op de zelfde manier hadden gereageerd als de zwarten, en andersom. Interessante gedachte vond ik.
Hij zei verder dat het percentage begripvolle mensen onder bijvoorbeeld Joodse blanken in Nederland heel veel hoger ligt, omdat die zich makkelijker kunnen plaatsen in het referentiekader van deze groep.
Het grote verschil is misschien dat er veel meer onwetendheid is over wat er eigenlijk is gebeurd met de Afrikanen in vergelijking met bv. kennis over Joden.
De uitspraken van Wim op deze pagina over de Afrikaanse voorvaderen zijn wellicht een voorbeeld. In een tijd waarin slavenhandel internationaal normaal was (ook in Europa en ook het handelen van Europeanen) konden de Afrikaanse heersers natuurlijk nooit weten dat op plek van bestemming de slaven op basis van hun ras niet als mens maar in het beste geval als dier zouden worden behandeld. In Afrika kon men als slaaf, zijn eigen land bezitten, zichzelf vrijkopen of bv. met iemand uit de koninklijk familie trouwen, dat was hun referentiekader. En je werd ook niet zomaar slaaf daar, meestal voor bepaalde tijd en je was krijgsgevangene, veroordeelde crimineel, of iemand met een hele grote geldschuld, niet zomaar de buurman om de hoek.
Is zo een eigen schuld, dikke bult reactie dan wel op zijn plaats Wim, als de Afrikanen nooit hadden kunnen weten dat tot 1958 Afrikanen in bv. Brussels in dierentuinen werden tentoongesteld? Dit waren de gelukkigen met een luxe dierenleven, de rest was jaloers op het meisje uit de link, want die werden als minder dan dieren behandeld:
http://www.ghanafilla.net/picture-of-the-day-black-african-girl-in-a-human-zoo-in-belgium/
Ghana was in 1957 het eerste land dat onafhankelijk werd van kolonisatie (voorheen ook o.a. onder Nederlandse macht), dat was ‘gisteren’ als het ware.
Goh Bert, gefeliciteerd. Dit is echt het grootste onzinexcuus dat ik ooit gelezen heb. En dan wijs jij mensen op hun onkunde van de geschiedenis? Ik zou toch maar weer eens terug in de boeken duiken en deze echt proberen te lezen.
Zulke ongelooflijke bullshit niet eerder gehoord.
Onze traditie?
Hou daar eens op met dat gezeik.
Degene die niet snapt wat anderen met afschaffen van ZP bedoelen is gewoon dom, onwetend en heeft geen gevoel voor anderen.
Een negroïde persoon staat ook iedere jaar stil bij de dodenherdenking waar voornamelijk joden zijn gestorven? Nou even verder door denken, die zelfde negroïde persoon vraagt begrip voor zijn voorouders. En u zegt onze traditie gaat boven andermans gevoel of verdriet. Leuk hoor.
Zwartepiet is binnenkort passé en geloof of niet hij komt nooit meer terug. Gelukkig.
Joost, laat ons lekker racistisch zijn. Eerst deed ik nog mijn best om geen racistische uitspraken/dingen te doen maar dankzij dit gezeur geef ik er geen mallemoer meer om. Want wat wij nederlanders ook doen, het is fout. We blijven racisten in hun ogen, wat we ook proberen. Kortom, alles wat we doen is fout dus ik geef er niets meer om wat ik doe.
Ik ben zwart, ben Nederlander, en ook nog eens ondernemer die waarschijnlijk meer belasting betaal dan u en ik ben niet met u eens dat alle Nederlanders zo zijn.
Ik wil dat mijn volk (Nederlandse volk overigens) accepteert dat Zwartepiet een stereotype is of een deel van onze geschiedenis herroep waar WIJ u en ik ook niet trots op zijn.
Ik hoop dat u dit leest met liefde en niet met wrok of negativisme.
Fijne groet deze zwarte Nederlander.
Ik vind het nogal discriminerend om aan te geven hoe hoog uw salaris wel niet is. De enige reden hiervoor is namelijk dat u denkt dat mensen die meer belasting betalen meer waard zijn dan het die dit minder doen.
Verder valt onder wij ook ik.
Ga dan zelf eerst eens de geschiedenis kennen, daarbij is het door de rechter uitgesproken dat zwarte piet NIET in strijd is met artikel 1 van de grondwet. Dit is het racisme artikel, of te wel Zwarte Piet IS GEEN racisme.
Weer iemand die gespitst is om zoveel mogelijk mensen voor racist uit te maken en zo de tegenstellingen juist in stand houdt.
Ik heb vooral erg te doen met jullie, dat je jezelf kan relateren aan een wit persoon met zwarte troep op zijn gezicht en enorme rode opgeblazen lippen. Dat zegt toch meer over jullie dan over een compleet onschuldig kinderfeest. Waarom zijn jullie of jullie voorvaderen in eerste instantie naar Nederland gekomen? Omdat het bij jullie allemaal zo goed liep? Moet je vooral ons land proberen te veranderen naar zoals het vroeger bij jullie was. Dat zal werken…
De dimensies van de correctheid begint die van de vs of a te benaderen……..tssssss
Ik denk dat jij nog even onderzoek moet doen en niet moet aannemen wat je wilt aannemen.
Jan schenkman 1850 , lees het nog eens lekker na.
Er staat nergers dat piet stond voor iets tegen slavernij, dat word nu erbij gehaald en dik gedrukt door de mensen die dit verhaal in hun voordeel willen misbruiken.
Sinter klaar kent vele verhalen en niemand kent de juiste maar feit blijft dat naast dat zwartie piet KAN kwetsen, een heleboel nederlanders met hun racsistische opmerkingen hebben duidelijk gemaakt dat dit de juiste zet is.
Ten eerste ,al die mensen die vinden dat zwarte piet niet racistisch is die zijn zelf racisten.Immers een pedofiel vindt zijn collega pedodiel niks verkeerds doen.Of een drugshandelaar die vindt zijn collega drugshandelaar niks verkeeerds doen,enz.
Het probleem is dat Nederlanders bepaalde gedachten over en handelingen jegens “allochtonen” normaal zijn gaan vinden
Het is normaal iemand met bepaalde afkomst in een disco of cafe toegang te weigeren.Het is normaal bij de politie om mensen met een buitenlands uiterlijk staande te houden en id. te controleren zonder dat er daar redenen voor zijn.Het is normaal om te denken dat alle zwarten dieven zijn en alle moslims terroristen.Enzovoorts.Doordat een negatieve houding te hebben tegen en een negatief denkbeeld jegens de “allochtonen” te hebben een normaal gegeven is geworden beseffen de Nederlanders niet dat ze racistisch bezig zijn.
Ten tweede ,Pierre van Hooijdonk doet vaker domme uitspraken om aandacht te trekken naar zijn eigen persoon toe.Volgens mij geniet hij van de aandacht die hij nu krijgt.Wat hij gedaan heeft is een naar mening een ernstige vorm van racisme.Zijn eigen bevolkingsroep staat zelf ter discussie en nou doet hij dit.Als hij een Marokkaan op de tribune ziet zitten dan zegt hij ook niet “kijk een terrorist” of kijk een “jihad strijder”.
Ten derde,ik heb altijd geleerd dat zwarte piet zwart is omdat hij door schoorstenen is gekropen.
Als dat inderdaad zo is dan moet hij bij aankomst samen met de sint op de stoomboot blank zijn want hij heeft nog niet door schoorstenen gekropen.Tenzij iemand mij vertelt dat hij al door schoorstenen heeft gekropen.Welke dan?
Hij komt uit Spanje met de sint, in Spanje wordt voor zover ik het weet geen sinterklaas gevierd.
Ten vierde ,al die tegenstanders van sint en piet die hebben het vroeger ook gevierd,die zijn er ook mee opgegroeid.In Suriname en de Antillen wordt sinterklaas ook gevierd en niemand die erbij stilstaat met de vraag waarom zwarte piet zwart is niet blauw of roze.Wat er wel aan de hand is is dat hier in Nederland door de jaren heen de “zwarte piet” racistisch begon te doen.
Op bedrijven komt er een zwarte piet aankakken die tegen donkere medewerkers van het bedrijf allerlei racistische shit doet en iedereen moet het leuk vinden.Bij de AH hier bij mij in de buurt verkleedde het personeel zich op die dag in “piet” ,geschminkt en al,en die liepen dan racistisch te doen door tegen mensen te praten met een “zwarte mensen-accent” en als je bij de kassa was en werd je ook met een “zwarte-mensen accent” aangesproken door de kassa medewerk(s)ter.Daar zijn ze enkele jaren geleden mee gestopt.Volgens mij als “piet” door de jaren heen niet racistisch is gaan doen dan was er niks aan de hand en dan zou er niemand over klagen.Want nogmaals de tegenstanders zijn er ook mee opgegroeid en ze hadden vroeger nooit klachten erover dat het racistisch zou zijn.
Hallo allemaal,
Om te beginnen ben ik het eens met dat Perry dit soort dingen niet moet zeggen. En hem op de vingers moet tikken voor dit gedrag!
Verder wil dik duidelijk maken dat zwarte piet door velen verkeerd word gezien!
Zwarte Piet is namelijk een knelt geen Slaaf laten we dat eerst even aankaarten.
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Knecht_(beroep)
Dit beroep was in de tijd van de Sinten heel gewoon. (Hoge persoon in het christendom)
Een zwarte piet is eigenlijk een schoorsteenveger die al wat pigment heeft vanwege de zon in Spanje (dit waren toen die tijd vaak blanke mensen, sterker nog schoorsteenveger werd je niet zomaar van beroep).
Dus hier mee wil ik duidelijk maken dat sommige mensen de hele historie van hoe de piet is ontstaan helemaal niet weten en direct zich aangesproken voelen op een racistische manier deze mensen zouden verder op dehistorie in moeten gaan voor dat ze overal commentaar op geven en onze tradities moeten respecteren net als men moet respecteren dat iemand een ander geloof of coltuur heeft en hem zijn geloof moet kunnen laten uiten.
Als allerlaatste wil ik mee geven we delen deze wereld iedereen moet een beetje geven en nemen en de boel niet lopen opblazen en verzieken. In dit geval voor de Kinderen van Nederland die gewoon in December een beetje extra in de watten gelegd worden. Door Sint en Piet.
@annoniem.Waarom heeft zwarte piet wel “pigment” en sint niet. Die komen allebei uit Spanje.Dus zouden ze allebei een kleurtje moeten hebben.Als piet een “pigment” heeft waarom is hij niet gewoon lichtgekleurd zoals een gemiddelde
Zuid-Europeaan dat is?Nee hij is zwart,heeft kroeshaar, rode lippen,praat met een zwartemensen accent.Ik bedoel je kunt allerlei excuses zoeken om racisme goed te praten.Dan ben je echt een racist.
@annoniem.Ben ik even te vertellen dat de “kinderen” van Nederland straks ook volwassenen worden als u.Ook met racistische gedachtengoed.