“Sukkel”

Één van de vele originele openingszinnen van de honderden reacties, die ik gisteren heb ontvangen naar aanleiding van mijn opinie. Een blanke jongeman van 27 jaar vond mij een sukkel.

“Goed onderbouwd. Misschien moet jij de politiek in,” zei ik tegen hem.

“zielepiet,” was het volgende wat hij tegen mij zei. Ik bedankte hem voor de erkenning.

Deze jongen kon me niet verdragen. Waarom moest ik nou met Zwarte Piet bezig zijn? “Kom op, het is een kinderfeest, laat het met rust. Er zijn belangrijkere dingen op de wereld,” zei hij tegen mij. Verdoe je tijd niet want Zwarte Piet blijft. En door erover te schrijven, creëer ik een probleem dat er niet is, vindt hij.

Ik besloot om een dialoog met deze jongen aan te gaan. En dat deed ik. Met respect. Ik kreeg respect terug en hij was niet aan het schelden. We raakten aan de praat omdat we beiden een respectvolle houding aannamen.

“Maar ik ben er mee opgevoed…..mijn moeder is Poolse, dus haat jegens buitenlanders heeft er niet bij gezeten. Ik ben geen racist omdat ik Zwarte Piet wil. Ik heb het nooit met slaven geassocieerd en doe het nog steeds niet. Ik ben het gewoon zo gewend en ik wil het zo houden,” zei hij.

Ik voelde zijn oprechtheid. Ik zei ook tegen hem dat ik niet dacht dat hij of wie dan ook die Zwarte Piet viert, een racist is. Ik maakte hem duidelijk dat ik vind dat Zwarte Piet racistische en kwetsende trekjes heeft. Het heeft teveel weg van het slavernij verleden en daardoor ervaren veel mensen pijn.

“Maar er zijn belangrijkere dingen op de wereld. Hou je daarmee bezig,” was wat hij wederom zei.

Er volgde na 02:00 uur in de nacht een gesprek van ruim 40 minuten dat ik jullie nu bespaar.

Wat bleek? Deze jongen heeft zich volledig verdiept in het conflict van het Midden-Oosten. Hij is er veel mee bezig. Hij vindt het verschrikkelijk wat daar gebeurd en vindt dat de media daar meer aandacht voor moet hebben. “De hele media is gefocust op Zwarte Piet en laten het conflict van het Midden-Oosten links liggen,” zei hij. Hij maakte zich grote zorgen. Ik voelde het, door het scherm heen, hij zit ermee. Het knaagt aan hem. Ik voelde zijn oprechte zorgen, zijn angsten, bijna wel pijn. “Want”, zei hij, “3e wereld oorlog is in gang”. Hij had mij al eerder in het gesprek een filmpje opgestuurd over ISIS in het Midden-Oosten en allerlei andere zaken waarbij onschuldige doden vallen. “Daar moet jij je mee bezig houden, daar moet jij aandacht voor creëren,” zei hij.

Ja, ik voelde zijn oprechtheid dat hij geen racist is. Ik weet dat velen dat niet zijn. En ik voelde zijn oprechte zorgen over het Midden-Oosten en dat hij een 3e wereldoorlog ziet aankomen. En ik deel zijn zorgen.

En door deze jongen, door zijn oprechte zorgen, schrijf ik dit stuk. Om aan zijn vraag te voldoen, omdat ik vind dat hij het heeft verdiend. Meer aandacht voor het Midden-Oosten. Als opinie maker is dat mijn taak vindt hij en ik hoop hiermee een klein deel van die taak uitgevoerd te hebben. Ik hoop met dit stuk bijgedragen te hebben aan zowel de Zwarte Pieten discussie, als het creëren van aandacht voor het Midden-Oosten. Want dat is wat ik wil, een compromis. Beide krijgen wat ze willen door een compromis te sluiten, net als dit opiniestuk van mij een compromis is. Maar ook omdat ik net als hij het conflict in het Midden-Oosten belangrijk vind en vind dat er meer aandacht voor moet komen.

“Ik ga die docu afkijken voor nog meer inzichten in het Midden-Oosten,” was wat hij zei. Hij verdween en dook weer de wereld in van de onrechtvaardigheid in het Midden-Oosten. De wereld waar onschuldige burgers op dagelijkse basis worden gebombardeerd, dood worden geschoten en worden gemarteld. In naam van deze jongen en in naam van het Midden-Oosten, vraag ik jou om je erin te verdiepen en er aandacht aan te schenken.

Aan de andere kant weet ik als opiniemaker dat het midden-oosten conflict ook door lezers niet zo een aandacht zal krijgen als het Zwarte Pieten discussie. Ik weet dat de honderden reacties, tienduizenden lezers en honderden keren delen, bij dit stuk weg zullen blijven. Want in Nederland vinden we Zwarte Piet belangrijker dan de bommen die in het midden-oosten vallen.

Op de hoogte blijven van meer opinies? Like ons op Facebook

Yellah, deel a mattie

6 REACTIES

  1. Ik ben een blanke vrouw. Een Geisha maakt zich blank. Wit zo je wilt. Moet ik mij dan vernederd voelen, beledigd. Ik ken haar geschiedenis niet en ik heb respect voor andere mensen in een andere cultuur.
    Sinterklaas is de koosnaam, de afkorting van Sint Nicolaas. Een Sint is een Heilige en niet een gewone blanke baas. Ook nooit geweest. Ieder van ons, elke Nederlander wit of zwart, geel of rood, is minder dan Sint Nicolaas. Of de rechter moet met haar uitspraak, gebaseerd op persoonlijke meningen, bedoeld hebben dat elke blanke een Heilige is…………….Het is inderdaad een vreemde uitspraak van haar dat zij een blanke werkgever ziet als een Heilige. En Zwarte Piet is een man die zijn hoofd zwart maakt om boete te doen (zie bijbel) en is niet perse een negroïde persoon. Bij de eerste intocht in Amsterdam vonden 6 Surinamers het leuk om hem te spelen, logisch dat ie als een Surinamer is gaan praten en alleen maar kroeshaar, alhoewel het vaak krullenpruiken zijn, kreeg. Nederland is beroemd om zijn lookalike programma’s, mensen waren toen niet anders. Als iemand Michael Jackson nadoet is hij dan een racist? Maar inderdaad wordt hier nu een heel groot conflict van gemaakt incl. zg. een foto net zoals een Jood vroeger afgebeeld werd in Duitsland met alle punten om dit beeld er in te krijgen dat een Jood minder was en dat vind ik zooo zoo fout, dat vind ik echt ergens goed tegenaan trappen………………en dat door een meneer die, zoals ik hier al eerder zei voor het tijdens het Twitterconflict duidelijk werd, zelf erg racistische neigingen heeft.

  2. Goed dat je hier een stuk aan wijdt, maar er staat wel erg weinig (eigenlijk niets) in over het conflict in het Midden-Oosten. (een conflict waar ik me ook erg zorgen om maak, en waarvan ik het ook erg vind dat het zo onderbelicht wordt in de media). Als je dat onder de aandacht wilt brengen, moet je er natuurlijk wel over schrijven. Dit gaat weer vooral over Zwarte Piet. Het lijkt er dus een beetje op, dat jij Zwarte Piet ook belangrijker vindt dan de bommen die in het midden-oosten vallen. Het artikel is misschien goed bedoeld, maar je slaat de plank behoorlijk mis zo.
    Ook al ben ik het lang niet altijd eens met je, ik wens je toch succes met je blog!

  3. “Ik voelde zijn oprechtheid. Ik zei ook tegen hem dat ik niet dacht dat hij of wie dan ook die Zwarte Piet viert, een racist is. Ik maakte hem duidelijk dat ik vind dat Zwarte Piet racistische en kwetsende trekjes heeft. Het heeft teveel weg van het slavernij verleden en daardoor ervaren veel mensen pijn.”

    Als mensen het met je eens zijn en net als jij van mening zijn dat de voorstanders van de Zwarte Piet-tradities niets racistisch in de zin hebben, waar komt dat gekwetste gevoel dan vandaan? Zwarte Piet wordt niet neergezet als zwarte slaaf van een blanke man en wordt ook niet al zodanig ervaren. Het is een fictief karikaturaal personage, net zoals de elven van de kerstman, en hoewel die elven in hoge mate vergelijkbaar zijn met pieten (in wat ze doen en wat hun relatie is t.o.v. de kerstman), doet niemand daar moeilijk over. Waarom niet? Omdat elven niet bestaan, en mensen met een donkere huidskleur natuurlijk wel. Dat is het enige verschil en (blijkbaar) ook het enige probleem. Ik snap best waar de associatie vandaan komt, maar moeten nu echt rekening gaan houden welke associaties mensen allemaal niet kunnen hebben?
    Als Zwarte Piet inderdaad NIET racistisch bedoeld is en ook niet zo wordt ervaren, moeten we dan serieus rekening houden met mensen die zich er blijkbaar tóch gekwetst door voelen?

    • Uit uw reactie blijkt dat u geen idee heeft waar de tegenstander werkelijk mee zitten. U heeft selectief gelezen en enkel een gedeelte van de tekst meegenomen in uw reactie. Zoals in het stuk staat: ‘Het heeft teveel weg van het slavernij verleden en daardoor ervaren veel mensen pijn.’ Het probleem is echter dat dit niet erkend wordt door de voorstanders. De voorstanders zien enkel de kleur en gaan er daarom dan maar vanuit dat de tegenstanders zich enkel daaraan storen.

      • Ik ga wel degelijk in op het slavernij-aspect. Ik zeg letterlijk: “Zwarte Piet wordt niet neergezet als zwarte slaaf van een blanke man en wordt ook niet al zodanig ervaren.”
        Dat anderen het dan toch als zodanig opvatten en ervaren is hun probleem. Dat lijkt hard, maar we kunnen nu eenmaal geen rekening gaan houden met eventuele gekwetste gevoelens van mensen op basis van associatie. Dan blijf je aan de gang.
        Los daarvan vind ik ‘pijn’ een groot woord in dit verband. Pijn voel je toch voornamelijk als je zelf (of een geliefde) daadwerkelijk wordt onderdrukt, geslagen, etc. Als ik denk aan de ontvoerde meisjes in Nigeria door Boko Haram, dan doet mij dat ook ‘pijn’, maar ik ga daarna wel gewoon voetbal kijken, omdat het nu eenmaal geen persoonlijk leed betreft.
        M.a.w.: slavernij is verschrikkelijk, daar zijn we het natuurlijk over eens, maar de plaatsvervangende pijn die andere mensen daarbij claimen te voelen, wordt zwaar overdreven, en gebruikt als oneigenlijk argument. Grow up!

      • “De voorstanders zien enkel de kleur en gaan er daarom dan maar vanuit dat de tegenstanders zich enkel daaraan storen.”

        Als het niet gaat om de kleur, maar om de verhouding tussen Sinterklaas en de Pieten, waarom klaagt dan niemand over de Kerstman en zijn elven? Is toch exact dezelfde verhouding?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in