Africa Fashion Week Amsterdam 2015 is gisteren van start gegaan! Tot en met 30 augustus staat het Koninklijk Instituut voor de Tropen aan de Mauritskade in het teken van Afrikaanse mode, kunst en cultuur. Van Gambia tot aan Colombia, ontwerpers uit de hele wereld zijn ingevlogen om hun collecties te presenteren. In steden zoals Londen en Parijs is Africa Fashion Week al jaren een begrip, dus een “multiculturele stad als Amsterdam kan niet achterblijven,” aldus Diana Tambe.

Ondernemer, ontwerpster, manager en CEO van Africa Fashion Week Amsterdam: dit zijn enkele labels die Tambe toebehoren. De nog maar 26-jarige Diana Tambe is geboren en opgegroeid in Yaounde, de hoofdstad van Kameroen. Op haar twaalfde kwam zij met haar familie naar Nederland. Inmiddels is zij één van de top afro-fashionistas in Nederland en een prominent model.

Mode is haar passie en daarom startte Tambe haar eigen kledinglabel ´Black Pearl´. Als ontwerpster heeft ze hiermee verschillende prijzen gewonnen, maar ze helpt ook graag nieuwe opkomende designers. En daarmee ontstond het idee voor Africa Fashion Week; een podium bieden voor talentvolle ontwerpers en daarbij de Afrikaanse cultuur en mode op een positieve manier onder de aandacht brengen.
JG5A6345

In 2013 werd de eerste editie van het evenement gecanceld vanwege te weinig financierders.
Is er in Nederland dan eigenlijk wel voldoende interesse voor Afrikaanse mode? “Absoluut, tien jaar geleden niet, maar juist nu zie ik dat de schoonheid van Afrikaanse mode steeds meer wordt begrepen en gewaardeerd”, aldus Diana Tambe.

Vraag & Antwoord

Je bent inmiddels een begrip geworden wanneer het gaat om Afrikaanse mode in Nederland. Waar is het allemaal begonnen?
“Ik ben geboren en opgegroeid in Yaounde en kom uit een gezin met vijf kinderen. In Kameroen heb ik mijn basisonderwijs gevolgd, voordat ik op mijn twaalfde met mijn familie naar Nederland kwam. Ik was altijd erg kieskeurig met mijn kleding; als ik iets had gekocht ging ik het verknippen naar mijn eigen smaak. Mijn opleidingen in Nederland hadden niets met mode te maken, maar in mij vrije tijd was ik altijd aan het tekenen en ontwerpen. Op een dag dacht ik: “dit kan ik ook voor andere mensen gaan doen.” Op die manier is het idee ontstaan voor mijn bedrijf ‘Blackpearl Secrets and designs’.”

Van multiculturele modeontwerpers heb ik begrepen dat het lastig om met je werk in Nederland naar buiten te treden. Hoe ervaar jij dat?
“Dat klopt! Toen ik net begon als designer ben ik naar Londen gegaan om mijn collectie te presenteren tijdens de Africa Fashion Week in Londen. Vervolgens heb ik gereisd naar New York en Parijs. Toen dacht ik: “waarom moet ik heel de wereld rondreizen om mijn talent te showcasen. Waarom kan dat niet thuis? Maar het echte probleem dat de meeste designers hebben, is dat zij te weinig kennis hebben over marketing en het verkopen van hun werk. Ze zijn bezig met het ontwerpen en het creëren van dingen, maar denken daarbij niet aan sales.”

Is er in Nederland voldoende interesse voor Afrikaanse mode?
“Vergeleken met tien jaar geleden is er nu veel meer ruimte voor Afrikaanse mode. Na het event vorig jaar was ik overdonderd door de positieve reacties en feedback van het publiek. Het event was uitverkocht en ook blanke mensen droegen kleding met Afrikaanse printen. Dat geeft aan dat men het concept interessant vindt en de mode waardeert. In fashion wordt diversiteit steeds meer geaccepteerd. Wij proberen daarom ook samenwerkingen te creëren tussen Afrikaanse designers en de al grote bestaande merken. Er zijn al voorbeelden te noemen van grote merken die Afrikaanse printen gebruiken in hun werk. Waarom kunnen zij niet gaan samenwerken met Afrikaanse ontwerpers?”

Met welke visie heb je het concept ontwikkeld voor Africa Fashion Week?
“Mijn doel is om Afrikaanse en Afrika geïnspireerde ontwerpers een podium te bieden, op elk niveau van hun carrière. Ik wil hun creativiteit en talent tentoonstellen op een internationaal podium. Maar mijn visie is veel groter dan alleen Africa Fashion Week. Dit is pas het begin, eigenlijk ben ik nog niet eens echt gestart. Een van de plannen in de nabije toekomst is om een ‘African Fashion Museum’ te openen in Amsterdam. Het idee is om alle topstukken van Afrikaanse designers van de Fashion Week tentoon te stellen. Op die manier kunnen we Afrikaanse art en mode in Nederland blijven promoten.”

Wat kan men dit jaar verwachten tijdens de Africa Fashion Week Amsterdam?
“Vergeleken met vorig jaar, hebben wij grote stappen gemaakt. Het wordt groter en mooier! We zijn vooral erg blij met de samenwerking met het Koninklijk Instituut voor de Tropen, dat is een prachtige locatie! Daarnaast hebben we dit jaar voor het eerst een ‘mannen-dag’. Hiermee willen een platform creëren om mannelijke designers te promoten. De eerste dag is speciaal ingericht voor de opkomende designers, zij zijn nieuw in de fashion wereld en kunnen laten zien wat ze in huis hebben.”

Vorig jaar presenteerde je een eigen collectie. Wat is kenmerkend aan jouw werk?
“Het thema dit jaar is ‘Sustainability”. De collectie die ik dit jaar ga presenteren is gecreëerd in samenwerking met de Nederlandse hout-kunstenaar Albert Chapel. Het zijn handgemaakte kledingstukken van hout en leer. Ik ben erg trots op deze samenwerking, want het is een unieke kans om Nederland en Afrika bijeen te brengen en iets exclusiefs maken. In de toekomst wil ik met mijn productiebedrijf uitsluitend producten maken die op een duurzame manier worden geproduceerd.”

Voor jonge opkomende designers; welk advies wil jij hen meegeven?
“Om succesvol te zijn in fashion, moet je vaak een lange route afleggen. Sommige ontwerpers zijn meer dan tien jaar bezig. Dat kan ontmoedigen en daarom moet je de juiste mensen om je heen zoeken om je te helpen. Mijn advies is dan ook: wees creatief, maar denk daarbij ook aan marketing en verkoop. Als je dat niet doet, verdoe je eigenlijk je talent. Dat is zonde, want we willen allemaal graag zien wat je maakt. Een van mijn plannen is daarom om een brand management bedrijf op te zetten voor jonge talentvolle designers. Daarmee wil ik talent helpen op het terrein van brand management, marketing, promotie en hen in contact brengen met retailers.”

Note: Diana Tambe komt graag in contact met jonge opkomende ontwerpers. Heb je vragen, verzoeken of wil je graag je werk onder haar aandacht brengen; schroom niet en neem contact met haar op via een van haar sociale media kanalen. Wil je als vrijwilliger achter de schermen kijken van Africa Fashion Week: neem contact op met de organisatie voor de mogelijkheden.


Op de hoogte blijven van meer inspirerende voorbeelden? Like ons dan op facebook en volg ons op twitter.

Yellah, deel a mattie
Redactie
In 2012 opgericht met als doel allochtoon op een andere toon te representeren. Om te werken aan een pro-acceptatie maatschappij en positieve beeldvorming. Zo positief dat iedereen allochtoon wil zijn.