Henry Timisela groeide op in een woning in Tiel tussen zes blokken huizen met andere Molukkers. Ondanks zijn liefde voor de Molukse cultuur, wilde Henry uit deze gesloten gemeenschap ontsnappen en de wereld ontdekken.

Vertellen en vragen stellen hebben hem altijd al gelegen, dus lag de media voor de hand. Hij had nog maar net zijn propedeuse journalistiek in zijn zak of hij werkte zichzelf al naar binnen bij Veronica Magazine. Zijn opleiding heeft hij nooit afgemaakt. Toch mocht hij aan de slag bij radio Kink, Salto en later FunX, waar hij het zelfs schopte tot programmaleider. Altijd op zoek naar een nieuwe uitdaging, zei hij deze functie gedag om te freelancen bij o.a. NTR, BNR, de Moslimomroep en later zelfs als fotograaf in New York.

Terug in Nederland, besloot Henry iets terug te geven aan de maatschappij waar hij vandaan kwam. Hij leerde jongeren alles van de mediawereld, eerst in opdracht en later vanuit zijn eigen bedrijf, dat hij samen met zijn broertje heeft opgestart: The Brothers Timsela, oftewel TBT Works. Hoofddoel van dit bedrijf is het vertellen over de Molukse cultuur door middel van film. Zo produceerden ze in 2010 de no-budget speelfilm ‘Sterk’ en in 2015 moet ‘Jefta’ volgen. Deze film beschrijft de zoektocht van een jongen naar de mysterieuze oorzaak van de dood van een vrouw. Hierbij roept hij mensen op om hem te helpen en ontdekt daarbij een bijzondere gemeenschap. De broers Timisela produceren deze film op eigen kracht; van subsidie moeten zij niets hebben. De enige hulp die zij accepteren is die van jongeren, sponsoring en crowdfunding.

Het geheim van Henry en zijn broertje hebben ze verwerkt in een theatervoorstelling ‘Het geheim van the brothers Timisela’. Hiermee stonden ze eind november in een uitverkocht Theater Wittevrouwen.

Met TBT Works wil je jongeren mediawijs maken. Waarom?
“Door jongeren mediawijs te maken, geef je ze inzicht. Als een bekend persoon in de media iets zegt en dat kwetst hen, kunnen ze dan een henryselfiepassende reactie geven. Neem bijvoorbeeld Geert Wilders: van hem is een rap gemaakt. Deze werd veel bekeken door jongeren omdat zij dat voelen. Als zij ook mediawijs zijn, kunnen zij ook zo’n reactie op de media geven.”

Is er genoeg kleur in de media volgens jou?
“De media mag nog veel gekleurder worden, vooral op de redacties. Bepaalde geluiden in de samenleving worden nu nog miskend of genegeerd. Gelukkig eist de nieuwe generatie, die hier geboren en getogen is, dat wel op. Zij hebben een mooie bagage aan verhalen die een verrijking vormen voor Nederland. Deze nieuwe generatie verenigt zich in bepaalde initiatieven zoals ‘Wij Blijven Hier‘ en ‘Voorbeeld Allochtoon’. Deze platformen krijgen steeds meer aanhang omdat het geluid dat zij vertegenwoordigen niet in de reguliere media naar voren komt. Ik prijs initiatieven als deze omdat ze op een respectvolle manier van gedachten met elkaar wisselen. Wat deze platformen doen, doen wij met MalukuCinema ook. Wij, Molukkers, hebben onze geschiedenis, die in Nederland nooit goed verteld is, altijd op onze schouders gedragen. Nu staan we daarmee op een podium en zeggen daarmee dat het tijd is om naar ons te luisteren. Dan kan ik – naast het Nederlandse verhaal dat ik al vertel – ook het verhaal van de Molukse geschiedenis vertellen. Dat lijkt me wel zo eerlijk.”

Blenden kleurrijke jongeren hun roots voldoende met de Nederlandse cultuur?
“Er worden babystapjes gemaakt. Ik denk dat de balans wel gevonden wordt als ik naar ons bedrijf kijk. In de gesprekken met sollicitanten of stagiaires komt naar voren dat ze de kleur van hun roots erkennen en dat zien als een verrijking voor Nederland. Ze krijgen ook erkenning als professional met een etnische achtergrond. Ik denk dat het goed is om de kleur van iemand te benoemen. Waarom zouden we dat niet kunnen zeggen? Humberto Tan is ook anders dan Matthijs van Nieuwkerk. Ik vind het mooi om kleur te zien.”

Wat missen de meeste jongeren van nu?
“Laat me beginnen met zeggen dat jongeren van nu veel scherper zijn dan de jongeren die er waren toen ik jong was. Zij hebben nu veel meer mogelijkheden binnen handbereik als ze dingen willen weten zoals een simpele #dtv op Twitter. Toch denk ik dat ze zichzelf een doel moeten stellen. De markt is groot, er is veel keus. Veel jongeren kiezen een studie omdat ze niet weten wat ze willen of switchen snel weer. Dan is de focus weg.”

Wat wil je meegeven aan andere kleurrijke ambitieuze jongeren?
“Accepteer wie je bent en maak jezelf zichtbaar. Maak van je eigen leven een kunstwerk waarmee je andere kan entertainen. Dat heb ik gedaan met onze theatervoorstelling. Je laat daarmee wel je misstappen zien, maar deze maken mij juist een mens. Dus maak van je leven een podium en zet jezelf in de etalage. Dat doe je door de beste te worden in waar jij goed in bent en een deel van jezelf daarin te stoppen.”

Wat is jouw boodschap aan Nederland?
“Wij zijn hier geboren, net als elke Nederlander, en we hebben een gezamenlijke toekomst. Ook degene die hier niet geboren zijn, bijvoorbeeld de Marokkaanse gastarbeiders, dragen bij aan onze samenleving. Zij kwamen hier om hard te werken, sliepen op een kleine kamer en deelden hun aardappels met elkaar. Als we die verhalen delen en kennen, zien we hopelijk dat we een gezamenlijke toekomst hebben.”


Op de hoogte blijven van meer nieuws? Like ons dan op facebook en volg ons op twitter.



Yellah, deel a mattie
Willemijn de Koning
Ze hobbelt tussen Rotterdam en Den Haag, is scherp, ad rem, verschrikkelijk nieuwsgierig, eigenwijs en vooral sociaal en professioneel. Met enthousiasme, oprechtheid en passie interviewt zij inspirerende allochtonen om dat weer met ons te delen. Willemijn is een mengelmoes, alleen zijn we er nog niet helemaal achter wat voor mengsel.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in